ZHRNUTIE Aby sme pochopili obsah predmetu Krajinné plánovanie, musíme porozumieť veľkosti konkrétnej lokality a jej vnútorným rozmerom, ako aj rozmerom krajiny a kontaktu lokality a krajiny. Tento predmet je vhodný pre komplexné riešenie celej oblasti a pre spoluprácu katedier v rámci ateliérovej práce, pre postgraduálne štúdium absolventov ostatných fakúlt aj pre programy spolupráce s inými […]

ZHRNUTIE Príspevok sa zaoberá dvoma problémami spojenými s obsahom a formou vzdelávania na FA STU z pohľadu Katedry ochrany a tvorby v pamiatkovom prostredí: a) problematikou praktických lekcií študentov odboru, b) otázkami praktickej interdisciplinárnej spolupráce s inými univerzitami. S týmito problémami súvisí najmä experimentálny vzdelávací odbor FA STU v Banskej Štiavnici a prináša do tejto […]

ZHRNUTIE Príspevok sa zaoberá výukou sociológie v rámci učebných osnov FA STU, ktoré neboli vždy v súlade s myšlienkami prednášok z tohto predmetu. Tieto myšlienky sú podložené objektívnymi skutočnosťami, povahou sociológie a architektúry a odborným profilom absolventov FA STU. Je potrebné znovu vysvetliť výhody urbanistickej sociológie architektonickému dizajnu a praxi územného plánovania a rozvoja.

ZHRNUTIE Kabinet videotvorby bolo založený v júni 1993. V pedagogickom procese má na starosti predmety Videozáznam a Audiovizualizácia predmetu Architektonická tvorba. Okrem základov filmovej estetiky (výrazové prostriedky filmu alebo videa) sa študenti venujú aj ďalším filmovým profesiám (filmová réžia, filmová produkcia). V ateliéri sa učia vytvárať dokumentárne filmy, ilustrácie k návrhom ich ateliérovej práce alebo […]

ZHRNUTIE Po všetkých diskusiách o nevyhnutnosti environmentálnej výchovy na všetkých stupňoch škôl má vysokú prioritu zviditeľniť a uplatniť stratégiu environmentálnej výchovy na FA STU v jej komplexnosti a hierarchii, a to v bakalárskom i inžinierskom štúdiu, a v rámci požiadaviek na interdisciplinárne odborné schopnosti absolventov FA STU.

Ume-nie na FA STU

Jarmila Bencová

ZHRNUTIE Súčasná situácia v našej škole architektúry je poznačená polemikami o množstve a obsahu humanitných vied v ich učebných osnovách. Jednou z intervencií do štruktúry vzdelávania architektov je eliminácia povinného predmetu „dejiny umenia“, ktorý mal od vzniku školy architektúry vždy svoju tradíciu, a navyše svoj vlastný pedagogický význam. Porozumenie úlohe umenia v širšom poňatí architektonického […]

ZHRNUTIE Príspevok je venovaný niekoľkým základným problémom úlohy dizajnu a jeho začlenenia do učebných osnov technickej univerzity. Dokazuje interaktívny vzťah medzi technickými a umeleckými aspektmi dizajnového výrobku a jeho využitím v oblasti ekonomiky alebo ľudskej komunikácie.

ZHRNUTIE Súčasné radikálne zmeny v profesionálnej oblasti územného plánovania a potreba rozšíriť a aktualizovať profesijné schopnosti mestských a krajinských plánovačov majú formovať úplne nový vzdelávací systém absolventov v oblasti územného plánovania. V tejto situácii sme dostali možnosť nadviazať profesionálne kontakty prostredníctvom projektu TEMPUS-PHARE-REGAMTER s Inštitútom urbanizmu Univerzity Pierre-Mendoz Francúzsko v Grenobli a Katedrou mestského a […]

ZHRNUTIE Výsledky absolventov FA STU sú porovnateľné s výsledkami zahraničných absolventov. Existuje však nedostatok v rozhodovaní a ovládaní cudzích jazykov, čo je čiastočne spôsobené vzdelávacím systémom na stredoškolskej úrovni. Na vytvorenie nového modelu učebných osnov je potrebné dodržiavať tradície a aktualizovať štúdium. Úroveň 1. stupňa štúdia sa zdá byť príliš hektická. Je potrebné zlepšiť úroveň […]