ZHRNUTIE Zmena sociálneho a ekonomického prostredia na Slovensku má významný vplyv na spôsob výučby a vzdelávania študentov Fakulty architektúry STU v Bratislave. Štúdium sa stáva otvorenejším, čo znamená potrebu zaoberať sa problémom počtu študentov, situáciou na trhu práce, vznikajúcou konkurenciou ďalších nových architektonických škôl na Slovensku atď. Príspevok pojednáva o niektorých dôležitých vplyvoch, ktoré je […]

ZHRNUTIE Na FA STU sú dva stupne štúdia. V skutočnosti bakalársky stupeň neexistuje a druhý stupeň nenapĺňa motiváciu študentov. Uznanie dôležitosti bakalárskeho štúdia by vyriešilo mnoho problémov, ale je nevyhnutné ho vyriešiť v úzkej koordinácii s Komorou architektov, aby sa objasnil profesionálny status architektov, ktorí sú držiteľmi bakalárskeho titulu. Selektivita druhého stupňa by nám ako […]

ZHRNUTIE Odbor ešte nie je akreditovaný napriek možnostiam daným platnou legislatívou a napriek tomu, že katedra je jediným školiacim strediskom tohto druhu v Slovenskej republike. Tento stav sa odrazil na počte študentov, ktorí sa hlásia na odbor U3, hoci v oblasti krajinnej a parkovej architektúry je nedostatok kvalifikovaných odborníkov. V učebných plánoch FA STU by […]

ZHRNUTIE Fakulta architektúry zaviedla dva stupne štúdia. Počas štvorročného bakalárskeho štúdia získa študent všeobecné znalosti v oblasti architektúry a počas nasledujúcich dvoch rokov inžinierskeho štúdia sa špecializuje na konkrétny odbor architektúry. O menej atraktívny, ale veľmi potrebný odbor zaoberajúci sa výrobnými stavbami je malý záujem. Naopak, sociálno-ekonomická realita vyžaduje univerzálne pripraveného architekta schopného vyriešiť a […]

ZHRNUTIE FA STU má na Slovensku monopolistický status. S tým sú spojené problémy vysokoškolského vzdelávania architektov u nás. Riešenie je možné vykonať v týchto krokoch: a) decentralizovať zriadením novej školy architektúry na Slovensku, napr. v Košiciach, b) prispôsobiť učebné osnovy tak, aby bolo možné flexibilne riešiť naliehavé problémy praxe, c) dĺžka šesťročného štúdia by mala […]

ZHRNUTIE Pri úvahe o budúcom smerovaní FA STU a tým aj o vzdelávaní plánovačov miest a krajín na Slovensku sa nezaobídeme bez pohľadu na európsky a svetový vývoj. Je preto nevyhnutné vziať do úvahy zistenia analýz vykonaných Asociáciou európskych škôl plánovania (AESOP). Zaoberajú sa nielen kontextom praxe rozvoja mesta a krajiny a územného plánovania, ale […]

K architektúre

Branislav Dohnány

ZHRNUTIE Nedávno tu boli nové profesionálne architektonické diela, ktoré prezentujú profesionálnu deformáciu architektúry. Príčinou tohto stavu je častejší diktát investora, ktorý vedie k rozpadu legislatívnych a estetických štandardov v architektonickej tvorbe. Na tieto javy je potrebné reagovať lepším vzdelávaním novej generácie architektov, aby boli schopní riadiť a implementovať celý proces architektonickej tvorby. Nové požiadavky praxe […]

ZHRNUTIE V úvode príspevku je analyzovaný vývoj profilu absolventa v poslednom období. Spätná väzba od absolventov potvrdila vhodnosť tohto konkrétneho predmetu pre architektov. Ďalej je tu požiadavka rozšíriť tento predmet, pretože zahŕňa konkrétne technické schopnosti potrebné pre vysoko konkurenčný trh profesionálnych architektov. Na konci príspevku autor kritizuje vstupné testy na FA STU, ktoré by mali […]

ZHRNUTIE Prijatím slovenského zákona EIA č. 127/94 sa Slovenská republika zaradila k vyspelým krajinám, ktoré používajú proces a metodiku EIA už viac ako 20 rokov. Predmet EIA na Slovensku sa netýka len celého spektra projektov (lineárne projekty, technologické celky, rozvoj bývania a sociálna infraštruktúra), ale aj politík, programov a plánov. Profesia architekta vyžaduje zvládnutie postupu […]