ZHRNUTIE Príspevok sa zaoberá obsahom a organizáciou vzdelávacieho programu na FA STU. Odporúča trojstupňový stupeň štúdia podľa anglického modelu. Vyzýva na vzdelávanie k vyšším odborným schopnostiam a na hodnotenie kvality pedagógov študentmi. V závere príspevku sú zdôraznené stavebné konštrukcie a ich vplyv.

ZHRNUTIE Reformy na univerzitách nemožno predvídať bez prepojenia na štruktúru vzdelávania na stredných školách. Harmonizácia je v rukách štátnej vzdelávacej politiky – nemusia byť prijímacie skúšky a počet prijatých študentov je možné zvýšiť. Je potrebné lepšie prepojenie vzdelávania architektov s praxou. Mal by sa klásť veľký dôraz na architektov pracujúcich na regionálnej a obecnej úrovni, […]

ZHRNUTIE Hlavným zameraním štúdia architektúry je ateliérová práca. Ďalšou alternatívou jej súčasnej podoby je vertikálny ateliér, ktorý je typický pre mnohé školy architektúry v zahraničí. Je charakteristický otvorenosťou pre študentov všetkých ročníkov, témou spoločného záujmu, vedúcim, slobodným výberom tútorov a otvorenými diskusiami na začiatku a na konci, a prezeraním si ateliérovej práce v priebehu semestra […]

ZHRNUTIE Po niekoľkých úpravách modelu štúdia na FA STU sme sa dostali do stavu, v ktorom si vysokoškoláci môžu vybrať len jednu z ponúkaných špecializácií a ich možnosť individuálneho výberu z učebného plánu je dosť obmedzená. Riešenie možno nájsť uplatnením kreditového systému na úrovni druhého stupňa, ktorý by vysokoškolským študentom a pedagógom umožnil začať s […]

ZHRNUTIE Profil absolventa bývalej Fakulty architektúry a pozemného staviteľstva (FAPS) smeroval k úžitkovým budovám so sociálnejším než časovým prístupom. Dokonca aj v dnešnej dobe bude musieť väčšina absolventov riešiť viac úžitkových problémov ako problémov extravagancie. Veľmi dôležitou súčasťou vzdelávania bude príprava absolventov na tímovú prácu a skĺbenie teórie a tvorby. Prioritný status v štruktúre FA […]

ZHRNUTIE Projekt TEMPUS REGAMTER inicioval otázku zriadenia Ústavu územného plánovania na FA STU. Územné plánovanie sa na FA STU vyučuje spôsobom rozvíjania kreatívneho a koncepčného myslenia pri riešení štrukturálnych problémov v krajine. Prax územného plánovania si vyžaduje riešenie aj ďalších aspektov. Zavedenie modelu, ktorý by od prvého ročníka vyučoval územné plánovanie a zvýšil zapojenie študentov, […]

ZHRNUTIE Úloha odvetvia „Dizajn“ nie je v organizačnej štruktúre FA STU stanovená celkom jasne, najmä pokiaľ ide o jej tvorbu a syntézu nezávislých umeleckých a technických disciplín v univerzitnom prostredí. Ide to ruka v ruke s nedostatočným vybavením tohto oddelenia. Navrhujem revitalizovať štúdium dizajnu v architektúre a zmeniť názov fakulty na Fakultu architektúry a dizajnu.

Pokus o resumé

Matús Dulla

ZHRNUTIE Kvalitu vysokoškolského vzdelávania je možné zlepšiť zmenou hodnotovej hierarchie. Vysokoškolský pedagóg by mal učiť súčasné problémy, ktoré získal výskumom, a zapojiť študentov. Je možné pokúsiť sa zaviesť nezávislý ateliér pod dohľadom hosťujúcich profesorských celebrít. Systém kreditov by mal sledovať jasný výber predmetov a realistické učebné osnovy.