ZHRNUTIE Príspevok sa zaoberá hodnotením a bilanciou vzdelávacieho procesu na FA STU. Bilancuje dosiahnuté výsledky s pôvodnými vyhliadkami. Hodnotí pedagogickú činnosť od vzniku novej štruktúry na FA STU v roku 1990 s prihliadnutím na sociálne a politické zmeny tohto obdobia.

ZHRNUTIE Majstrovské dielo architektúry vzniká krok za krokom predovšetkým podľa návrhu architekta a potom fyzickou prácou. V súčasnej dobe navrhovaná architektúra nie je iba koordinovanou prácou, ale spája talent s ochotou a zručnosťami. Je to tiež právna zmluva vo vzťahu k investorovi a dodávateľovi. Absolventi FA STU by mali byť na takúto úlohu a zodpovednosť […]

ZHRNUTIE Nastáva zmena dominantného postavenia dvoch vzdelávacích inštitúcií v architektúre, Fakulty architektúry STU a Vysokej školy výtvarných umení, spôsobená zriadením katedier architektúry na Stavebnej fakulte STU v Bratislave a Košiciach. Rozdiely sú v dĺžke štúdia, štruktúre a podiele predmetov a ateliérovej práce. Analýza vzdelávania sa nevyhnutne stala základom dohôd o spolupráci medzi Slovenskou komorou architektov […]

ZHRNUTIE Základným problémom architektonického vzdelávania je pripraviť architektov na konkurenciu na trhu práce. Väčšina európskych univerzít sa pokúša poskytnúť študentom univerzálne vzdelávanie, spravidla prostredníctvom päťročného študijného plánu rozdeleného do dvoch cyklov a jedného roka praxe v závislosti od individuálnych charakteristík v každej krajine. FA STU by mala veľmi starostlivo zvážiť svoje ciele, možnosti, pozadie a […]

ZHRNUTIE Existuje množstvo názorov na vzdelávanie a odbornú prípravu architektov. Diskutovaný profil architekta, dvojstupňový model štúdia, vzájomný vzťah medzi akreditovanými študijnými odbormi, možnosti zavedenia nových odborov a inovácia obsahu a organizácie štúdia sú len niekoľkými príkladmi. Rôznorodosť pohľadov vyplýva zo samotnej povahy architekta ako tvorivej profesie. Cieľom tejto konferencie je dať priestor diskusii a získať […]

ZHRNUTIE Vzdelávanie v slobodných umeniach na FA STU neznamená len zmeniť názov a aplikovať kvantitatívne ukazovatele európskych štandardov v slobodných umeniach. To takmer vedie k zrušeniu slobodných umení. Preto je najlepšie dostať slobodné umenie na základ profesie architekta. To však vyžaduje odvahu spochybniť v súčasnosti používané činnosti a ideológiu.

ZHRNUTIE Príspevok je rozdelený na tri časti. V úvode sú uvedené všeobecné a aktuálne dôvody začať novú diskusiu o vzdelávaní budúcich architektov. Druhá časť „Všeobecné úvahy“ obsahuje všeobecné a naliehavé skutočnosti, ktoré sú základnými charakteristikami štúdia na Fakulte architektúry ako umeleckého a staviteľského fenoménu. Tretia časť je reakciou autora na súčasný stav techniky z pohľadu […]