Editoriál

Henrieta Moravčíková

Teoretické myslenie a vedecké skúmanie v architektúre ostáva v našom prostredí stále na okraji záujmu architektov, ale aj samotného akademického prostredia. Mohli by sme polemizovať o tom, či ide o dôsledok hlbších spoločensko-historických daností, alebo skôr o reakciu na aktuálnu situáciu, v ktorej sa čoraz väčšmi zdôrazňuje úloha vysokej školy vychovať praktických architektov, schopných napĺňať […]

Vo všeobecnosti možno klasifikovať výskumnú metodológiu na tri druhy: „research for design/design research“ (v princípe proces stanovovania cieľov a dôvodov výskumu), „research about design“ (prieskum súčasného stavu poznania danej problematiky a potenciálnych možností jej rozvoja) a „research through/by design“ (ďalej RTD). Tá posledná, „výskum prostredníctvom tvorby“, predstavuje pomerne nový, avšak už osvedčený spôsob generovania potrebných […]

Architektúra sa dotýka nás všetkých. Vo všeobecnej, verejnej, ale aj veľmi intímnej rovine, či už sme si toho vedomí, alebo nie. Operuje naším vedomím a podvedomím od prvého momentu, keď otvoríme oči, keďže sa zvyčajne nerodíme „na zelenej lúke“, ale v konkrétnom prostredí, vytvorenom ľudskou spoločnosťou, poznamenaným jej kultúrou a históriou. Rovnako ako tí, čo […]

Každý historický architektonický objekt má svoj príbeh, svoje vlastné dejiny, nesie charakteristické znaky svojho vzniku a premien, ktoré ho formovali v priebehu jeho existencie. Je nositeľom informácií, významov, indícií, vďaka ktorým sa stáva súčasťou dejín architektúry a kultúry. Ako zdroj a prostriedok historickej pamäti a identity tvorí významnú súčasť kultúrneho dedičstva. Pamiatkový výskum ako súčasť […]

Voľné zelené plochy a stromy, deka na tráve, verejný park s ružovými záhonmi, obľúbená socha Býk na ceste do školy, zariadenia občianskej vybavenosti a zastávka mestskej hromadnej dopravy „na dosah ruky“… Zidealizovaná predstava o bývaní v sídlisku? Sídlisko Februárka, na ktorom som prežila detské a študentské roky, bolo také ideálne aj v skutočnosti. Monografia Bratislava: […]

ZHRNUTIE Kým architektúra budov je kompozíciou vybudovanou spravidla z neživých materiálov, či už historicky tradičných, či moderne nových, diela krajinnej architektúry sú komponované hlavne z rastlín, materiálu, ktorý je živý, dýcha, rastie, starne i umiera. Stromy v architektonickej kompozícii tvoria hmotu, objem, i vnútorný priestor. Stromy, podobne ako architektúra budov, majú schopnosť dožívať sa veľmi vysokého veku a stávajú sa tak nositeľmi […]