ZHRNUTIE Éra železničnej dopravy na Slovensku sa začala príchodom prvého parného vlaku z Viedne do Bratislavy 20. augusta 1848. Výskumný a vývojový ústav železníc Slovenskej republiky inicioval prieskum železničných staníc a ďalších železničných budov postavených pozdĺž slovenských železničných tratí z hľadiska ich architektúry. Prieskum sa začal typizáciou týchto budov a ich funkčných a priestorových účinkov […]

ZHRNUTIE Príspevok sa zaoberá výstavbou železníc v Bratislave (Prešporku), determinujúcich koncentráciu továrenských areálov pozdĺž nej, najmä na okraji mesta, no prirodzene aj v blízkosti jednotlivých železničných staníc. Analyzuje i problematiku železnice v meste, spočiatku nápomocnej, postupne prekážajúcej v jeho ďalšom vývoji. Snahy o vlakové prepojenie Bratislavy s Viedňou sa objavujú v prvej polovici 19. storočia. V tom čase sa však napojenie […]