ZHRNUTIE
V druhej polovici osemdesiatych rokov sa Estónska architektúra a umelecká scéna transformovali pod vplyvom nového radikálneho interdisciplinárneho zoskupenia nazvaného SkupinaT (Rühm T). Toto pomerne voľné zoskupenie tvorivých intelektuálov viedli traja mladí architekti: Raoul Kurvitz, Urmas Muru a Peeter Pere, ktorí denne pracovali na Estónskom priemyselnom projekte (Estonian Industrial Project). Toto najmenej nápadité miesto pre architektonické navrhovanie zmenili na vysoko expresívne architektonické kresby, stanovujúc si ciele v manifeste Technodelický expresionizmus (Technodelic Expressionism); vytvorili neo expresionistické maľby a uviedli spôsob ritualistickej mystifikovanej interpretačnej praxe. Tvorivá inšpirácia vychádzala z takých rôznorodých zdrojov ako boli Bataille, Nietzsche a novo prichádzajúce post štrukturalistické teórie na jednej strane a na druhej strane vzťahy k punk rock, a neskoršiemu techno na hudobnej scéne.
Z tohto bohatého zdroja materiálu, sa primárne zaoberám problémom konštruovania alternatívnej verejnej sféry v interakcii s koncepčnou architektúrou a jej interpretáciou. V Sovietskej socio-politickej atmosfére v strede osemdesiatych rokov, prenikavo popísanej Alexeiom Yurchakom, odolávanie dominantnej vláde, bolo obsiahnuté ako pravidlo. Ale, zatiaľ čo v Estónsku toto tiež predstavovalo silnú národnú tendenciu s úsilím znovu získať nezávislosť, Skupina T (Group T) bola výnimočná tým, že bola kritická k obom. Keďže v jednom z ich ranných predstavení Disciplína a anarchia („Discipline and anarchy”) odmietajú akýkoľvek svet, založený na tvrdých a stabilných nosičoch moci, uznávajúc nevyhnutnosť antagonizmu. Keďže architektúra vo svojich základoch je produktívna (a tým riadiaci) činiteľ , neostáva nič iné, ako ísť proti architektúre. V praxi tohto zoskupenia (Skupina T) toto znamenalo kreslenie expresionistickej architektúry, ktorá odhaľuje samú seba ako prázdnu masku bez akéhokoľvek skutočného interiéru; a javiskové predstavenia, ktoré smerujú k priestoru pred podstatou, pred významom. Todd May ukázal, že by mohlo byť miesto, kde sa anarchizmus a post štrukturalizmus zbiehajú, a zoskupenie Skupina T (Grup T) práve predstavovali také miesto.