K architektúre

Branislav Dohnány

ZHRNUTIE Nedávno tu boli nové profesionálne architektonické diela, ktoré prezentujú profesionálnu deformáciu architektúry. Príčinou tohto stavu je častejší diktát investora, ktorý vedie k rozpadu legislatívnych a estetických štandardov v architektonickej tvorbe. Na tieto javy je potrebné reagovať lepším vzdelávaním novej generácie architektov, aby boli schopní riadiť a implementovať celý proces architektonickej tvorby. Nové požiadavky praxe […]

ZHRNUTIE Príspevok sa zaoberá hodnotením a bilanciou vzdelávacieho procesu na FA STU. Bilancuje dosiahnuté výsledky s pôvodnými vyhliadkami. Hodnotí pedagogickú činnosť od vzniku novej štruktúry na FA STU v roku 1990 s prihliadnutím na sociálne a politické zmeny tohto obdobia.

ZHRNUTIE Definovanie profilu absolventa je neustále pálčivým problémom, ktorý sa nikdy nevyrieši. Škola architektúry by nemala vyrábať konečný produkt podobný profesionálnemu architektovi, ale vzdelávať otvorene a ponúkať široké spektrum informácií o metodike, legislatíve, materiáloch, konštrukcii a histórii, rozvíjať umelecké a stavebné schopnosti a učiť spôsoby komunikácie a riešenia problémov ekologicky a sociálne korektným spôsobom. Vo […]

ZHRNUTIE V súčasnosti existuje liberálna interpretácia architektonickej praxe. Vzdelávanie v architektúre môže mať rôzne vzory. Reforma v roku 1968 spôsobila drastický pokles súčasnej praxe a dala prednosť akademickému vzdelávaniu. Reforma štátneho školského systému v roku 1984 sa rozhodla pre multidisciplinárnosť, ktorá umožňuje architektovi analyzovať problémy v rámci návrhu, ako aj ich budúce vplyvy. Zaviedol sa […]

ZHRNUTIE Za predpokladu, že sa začalo s hľadaním nového modelu štúdia, je potrebné vhodnejším spôsobom definovať vzdelávací proces na FA STU a otvoriť aj otázku akademických vzťahov. Aj ten najlepší model učebných osnov alebo organizačnej štruktúry zostáva mimo akademického života, ak sa nepokúsime kultivovať vzťahy medzi pedagógmi a študentmi, ako aj medzi samotnými pedagógmi.

ZHRNUTIE Súčasné radikálne zmeny v profesionálnej oblasti územného plánovania a potreba rozšíriť a aktualizovať profesijné schopnosti mestských a krajinských plánovačov majú formovať úplne nový vzdelávací systém absolventov v oblasti územného plánovania. V tejto situácii sme dostali možnosť nadviazať profesionálne kontakty prostredníctvom projektu TEMPUS-PHARE-REGAMTER s Inštitútom urbanizmu Univerzity Pierre-Mendoz Francúzsko v Grenobli a Katedrou mestského a […]