ZHRNUTIE Tím katedry sa snaží viesť študentov k zodpovednému a sebavedomému vzťahu s nenahraditeľnými hodnotami historického architektonického dedičstva. Pri pohľade na ateliérové práce a návrhy iných oddelení vidíme nedostatočný rešpekt k historickým monumentálnym budovám, ktorý je spôsobený nedostatkom analytických štúdií a nedostatočnou znalosťou jeho historického pozadia. Naša identita existuje na základe našej historickej špecifickosti, ktorá […]

Ume-nie na FA STU

Jarmila Bencová

ZHRNUTIE Súčasná situácia v našej škole architektúry je poznačená polemikami o množstve a obsahu humanitných vied v ich učebných osnovách. Jednou z intervencií do štruktúry vzdelávania architektov je eliminácia povinného predmetu „dejiny umenia“, ktorý mal od vzniku školy architektúry vždy svoju tradíciu, a navyše svoj vlastný pedagogický význam. Porozumenie úlohe umenia v širšom poňatí architektonického […]

ZHRNUTIE Podľa názoru autora tohto príspevku profesor, Belluš vo svojich dielach vychádzal zo vzťahu detailu a celku, kde obidve časti architektúry interferujú a sú vzájomne determinované. Je nevyhnutné sprístupniť Belušov detail ako súčasť jednotky a Bellušovu koncepciu, v ktorej predstavuje množstvo myšlienok svojej tvorby v množstve vzájomne určených detailov. Bellušov detail sa stal súčasťou jeho […]

ZHRNUTIE Vedecký projekt inštitucionálneho výskumu č. 40/00 sa zaoberá tvorbou v oblasti architektúry a výtvarného umenia v období od kresťanskej antiky po renesanciu (okolo 1 500 rokov). Projekt zameraný na skúmanie stredovekej architektúry a umeleckých prínosov, vrátane slovenskej tvorby, na základe analýzy doterajších výskumov, publikovaných hodnotení stredoveku a výskumov autora. Chronologické vzťahy, vývoj v jednotlivých […]

ZHRNUTIE Ako reflexia a inšpirácia z koedukačného projektu vzniklo divadelné predstavenie III. ročníka študentov Bábkohereckej katedry VŠMU Dvaja, ktoré prepájalo myšlienky čo najužšej spolupráce jednotlivých umení v konkrétnom priestore – foyeri koncertnej sály, schodisko VŠMU.