ZHRNUTIE Pedagóg a študent majú na tému „priebehu štúdia“ opačné názory. Názor študenta je, že čas strávený v škole by mal byť čo najkratší (aby nepracoval v škole, ale v praxi tak, aby zarobil peniaze) a podľa názoru pedagóga by čas strávený v škole mal byť čo najdlhšie (aby sa dostatok času venovalo pozadiu úloh […]

ZHRNUTIE Za predpokladu, že sa začalo s hľadaním nového modelu štúdia, je potrebné vhodnejším spôsobom definovať vzdelávací proces na FA STU a otvoriť aj otázku akademických vzťahov. Aj ten najlepší model učebných osnov alebo organizačnej štruktúry zostáva mimo akademického života, ak sa nepokúsime kultivovať vzťahy medzi pedagógmi a študentmi, ako aj medzi samotnými pedagógmi.

ZHRNUTIE Príspevok vychádza z paralelného čítania prvého denníka Vladimíra Karfíka (1916) a jeho posledného rodinného domu (1968-72, Brno, Česká republika). Prvý Karfíkov denník prepisuje letné prázdninové spomienky, fantázie a nápady štrnásťročného študenta, ktorý sa väčšinou zaujíma o hru na klavír, cudzie jazyky, literatúru, kresbu, fotografiu a výlety do terénu. Čítanie intímneho študentského denníka je zamerané […]

Kniha Moderné a/alebo totalitné v architektúre 20. storočia na Slovensku je prvou publikáciou z koncepcie (Pre)myslieť architektúru. Pre mňa osobne je to knižná udalosť roka, lebo sa tiež venujem problematike architektúry 20. storočia. Táto práca nechce byť recenziou knihy, no súčasne by som sa rád opieral o fakty v nej, a na jej príklade načal […]

Úspešná škola

Branislav Jelenčík

ZHRNUTIE Cieľom tohto príspevku je zmapovať problematiku úspešnosti školy (fakulty) cez prizmu exaktných, objektívnych kritérií a ovplyvňujúcich faktorov. Nejde však o kritéria akademického sveta, či kritéria diktované štátnymi inštitúciami. Problém analyzujem metodikami súčasného marketingu vzdelávania. Jednako preto, že iný uhoľ pohľadu nemôže uškodiť, jednako preto, že už zopár rokov sme súčasťou globalizovaného trhu s inými pravidlami a myslením ako […]

Len učiť nestačí

Branislav Jelenčík

ZHRNUTIE Príspevok sa venuje problematike efektívnej prípravy absolventov pre prax. Osobitne analyzuje skupinu kritérií, ktoré sú rozhodujúce pre atraktívnosť absolventa pri uchádzaní sa o prácu, alebo spoluprácu z pozície podnikateľa, živnostníka. Výsledkom analýzy je skupina rámcových téz rozpracovaných v príspevku: Príprava absolventa pre prax nespočíva iba v teoretickom a praktickom zvládnutí akreditovaného učiva. V praxi využiteľný a perspektívne vnímaný absolvent musí disponovať […]